Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

De arbetar med normkritik i skolan

Ett exempel på framgångsrikt normkritiskt arbete i skolmiljö är språkintroduktionsklassen på Blackebergs gymnasium. De tar bland annat hjälp av lättläst skönlitteratur, studiebesök och workshops.

Barn och elever ska känna sig trygga att kunna få vara precis som de vill vara, säger Thomas Arvidsson, lärare på Språkintroduktion. Han arbetar med normkritik på ett övergripande plan med stöd i likabehandlingsplanen och lagen om diskriminering. Thomas läser också vid sidan av sitt arbete en kurs i erfarenhetsbaserad normkritik, som han drar stor nytta av i skolan.

Samtal om respekt
Det normkritiska tänket genomsyrar lektioner som biologi och svenska, berättar han. Han är till exempel själv noggrann med språket. Han benämner exempelvis aldrig sina elever för pojkar eller flickor, utan elever. Samtidigt framhåller han att han i sitt normkritiska arbete egentligen inte gör någon större skillnad på språkintroduktionsklasserna eller de vanliga klasserna.

I arbetslaget har man tillsammans valt ut specifika böcker som förmedlas ut till klasserna. En av de böckerna är Kärlek är ett substantiv av Johanna Immonen. Boken skildrar fyra karaktärer i skolan vars gemensamma nämnare är att de alla är nya i Sverige.
– Häromdagen hade vi en uppskattad aktivitet på svenskan där eleverna på ett stort plakat fick skriva ordet respekt på sitt hemspråk. Efteråt hade vi ett långt samtal om vikten av att respektera alla. Man behöver kanske inte per automatik acceptera alla, men respektera alla.

Arbetet ger resultat
Skolan hade under 2015 ett projekt i normkritik, vilket man idag ser resultat av. Han berättar om ett konkret exempel som tyder på en utveckling hos eleverna.
– Jag undervisade när jag vid ett tillfälle lite slarvigt yttrade mig i stil med ”Kim var kär i honom”, vilket resulterade i att en av mina elever faktiskt rakt ut ropade ”eller henne!” Vilket kändes lite överraskande, men roligt.

Har du mött motstånd sedan du började arbeta normkritiskt?
– Nej, inget större motstånd. Jag uppfattar det snarare som att eleverna faktiskt är ganska insatta i Sveriges regler och lagar. Det existerar också en medvetenhet och intresse hos dem om jämställdheten i Sverige.

Boken Ingen gör mål på mig av Annelie Drewsen lästes i anslutning till arbetet med likabehandlingsplanen. Det var en väldigt omtyckt bok, berättar Thomas. Klassen han är mentor åt har ett stort intresse för fotboll. Vilket visade sig i livliga diskussioner som uppstod bland eleverna om killfotboll och tjejfotboll. Annelie Drewsen var för inte så länge sedan hos klassen på ett besök. Det var ett initiativ som uppskattades.

– Det var jätteroligt att Annelie kom till oss, hon berättade om sina böcker. Jag tycker mycket om hennes bok Ingen gör mål på mig, berättar Abdulrahman 17 år, en av eleverna.

SARAH DELSHAD