Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Så handlar du på vår webb – köpvillkor

Det är enkelt och tryggt att handla på vår webb.

Du väljer de produkter som du vill köpa genom att klicka köp. Då hamnar produkterna i varukorgen. För att slutföra köpet klickar du på länken Till kassan eller ikonen Varukorg. Om du inte sedan tidigare har ett konto skapar du ett här. Du väljer den kundkategori som du anser att du tillhör (företag, lärare/bibliotekarie) och fyller i dina uppgifter. För att skicka in din beställning till oss avslutar du köpet genom att klicka på knappen Slutför köp. Som privatperson kan du handla hos oss utan att skapa konto eller logga in.

Priser

Priser på våra produkter anges i svenska kronor. Du väljer själv om priserna ska visas exklusive eller inklusive moms. Momsen är 6 % för alla böcker (även e- och ljudböcker) och 25 % på övrigt material. Vi förbehåller oss rätten till prisjusteringar utan föravisering.

När du slutför köpet är det till det pris som anges i din varukorg. I kassan kan du se det totala priset inklusive moms och fraktkostnad.

Beställning och betalning

Betalningssätt

Som ny kund på nyponochviljaforlag.se knyter du dig till en kundkategori då du ska genomföra din beställning. Valet av kundkategori styr sedan vilka betalningssätt du erbjuds. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år.

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Privatperson

Som privatperson kan du betala bland annat via bankkonto, med kort, faktura eller Swish via Klarna checkout (se Klarnas villkor).

Lärare och bibliotekarier

Lärare och bibliotekarier som handlar för sin skola/organisations räkning kan bland annat betala med kort, via bankkonto, faktura eller Swish via Klarna checkout eller faktura via Nypon och Vilja förlag.

När lärare och bibliotekarier från offentlig sektor beställer används e-faktura. Vid beställning ber vid dig att uppge organisationsnummer. 

Företag

Som företag, kan du betala via bankkonto, med kort eller faktura via Klarna checkout eller faktura via Studentlitteratur.

Offentlig sektor

När du som kund från offentlig sektor beställer används e-faktura. Vid beställning ber vid dig att uppge organisationsnummer. 

Kund utanför Sverige

För att kunna beställa via nyponochviljaforlag.se måste du uppge en leveransadress i Sverige. Vi erbjuder dessvärre inte leveranser utanför Sverige. Vi ber kunder utanför Sverige att vända sig till våra återförsäljare, som exempelvis adlibris.com eller bokus.com. Har du några frågor är du välkommen att kontakta kundservice.

Mottagningsbekräftelse

När vi tagit emot din beställning får du en mottagningsbekräftelse via e-post. Det är först när du fått bekräftelsen via e-post som du kan vara säker på att vi mottagit din beställning.

Nypon och Vilja förlag reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem, framflyttning av utgivningsdatum och felaktig artikelinformation.

Försenad betalning

Vid försenade betalningar utgår dröjsmålsränta enligt lag (för närvarande gällande referensränta +8 %) samt expeditionsavgift med 45 kr. Obetalda fakturor överlämnas till inkasso.

Frakt och leverans

Din beställning skickas från oss normalt inom 1-2 arbetsdagar. Varor levereras till den adress du uppgett, eller till närmsta utlämningsställe som därefter meddelas dig.

Frakt

Privatkunder

Om inget annat avtalats levereras försändelser under 1,5 kg med brev. Vikt som överstiger 1,5 kg levereras som paket (MyPack) till privatkunder.

Företagskunder

Frakt till företag och organisationer sänds primärt som företagspaket och levereras då till gatuadressen.

Fraktavgift

Fraktavgiften betalas alltid av köparen och baserar sig på fraktsätt och vikt enligt Postnords taxa.

Ångerrätt, returer och reklamationer

Privatpersoner

Hur lång ångerrätt har jag?

Som privatkund har du alltid 14 dagars ångerrätt räknat från det att du har mottagit boken enligt lagen om distansavtal. Boken ska vara i väsentligen oförändrat skick vid retur. Du betalar själv returfrakten.

Ångerrätten omfattar inte digitala produkter då de på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas.

Hur gör jag för att returnera?

Använd gärna emballaget som boken kom i. Har du inte detta kvar fungerar annat emballage, det viktiga är att det paketeras väl så att boken inte tar skada.

Returfrakt står du som kund för.

När vi har fått information om returen kommer vi utan dröjsmål per e-post meddela dig att vi mottagit det.

Returadress för Nypon och Vilja förlags produkter

Förlagssystem AB, port 6-10
Nypon och Vilja Förlag
Tunavägen 90
791 61 Falun

Reklamation

Vi ersätter givetvis för skadad eller felexpedierad bok/böcker. Kontakta oss på kundservice snarast, dock senast 14 dagar från det att du har mottagit boken/produkten. Vi följer Konsumentköplagen, läs mer på www.konsumentverket.se

Reklamationer av Nypon och Viljas produkter

kundservice@nyponochviljaforlag.se eller på 046-31 21 00

Återbetalning och kreditering
Betalning med faktura

Har du valt att betala med Klarna faktura är det viktigt att du flyttar fram fakturans förfallodatum, detta gör du enkelt på klarna.se. När vi har mottagit returen, krediteras beloppet för de varor som du har returnerat och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura via e-post. Har du redan betalt din Klarna faktura, kontaktar Klarna dig för en återbetalning.

Betalning med Visa eller Mastercard

När vi har mottagit returen, kommer vi att återföra beloppet för de varor som du har returnerat till ditt kort. Detta tar ca 3-4 bankdagar från det att vi har behandlat din retur, dock senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om att du önskade returnera boken.

Företag

Retur

För juridiska personer såsom företag, myndigheter och organisationer finns det ingen ånger- eller returrätt.

Reklamation

Vi ersätter givetvis för skadad eller felexpedierad bok. Kontakta oss på kundservice snarast, dock senast 14 dagar från det att ni har mottagit boken.

Reklamationer av Nypon och Viljas produkter

kundservice@nyponochviljaforlag.se eller på 046-31 21 00

Personuppgifter

Mer information om hur vi behandlar personuppgifter finner du på sidan GDPR och personuppgifter.

Cookies

Mer information om hur vi lagrar och hanterar cookies finner du på sidan Cookies