Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Månadens författare - Jens Lapidus

Månadens författare

Jens Lapidus är bokaktuellt med Paradis City, ett dystopiskt framtidsdrama om ett Sverige där klyfterna är större än någonsin. Vi ställde några frågor till Jens om hans författarskap och hans relation till lättläst.

Hur kom det sig att du började skriva böcker?

- Jag jobbade på domstolen och det var som att en dörr öppnades för mig in till en värld som jag knappt visste fanns i Stockholm. Jag kunde inte låta bli att skriva om det som jag tog del av, dels för att de var spännande, dels för att det blev som terapi för mig. Mycket i den kriminella undre världen är jobbigt att höra om och jag skrev som ett sätt att hantera det.

Hur kommer du på dina berättelser?

- Jag jobbade femton år som jurist och advokat, väldigt mycket av det jag skriver är därför inspirerat av verkligheten: fall jag har haft, klienter jag har stött på, saker som andra advokater eller poliser har berättat för mig. Men jag hämtar också mycket från min egen uppväxt och från andra böcker.

Din senaste bok Paradis City kan beskrivas som ett dystopiskt framtidsdrama. Håller du med om att det är en dystopi du målar upp?

- Det är absolut en dystopi, dvs en mörk framtidsberättelse. Men däremot är det inte en framtid som jag tror måste inträffa. Tvärtom, det är mer av ett varnande exempel, ett worst case scenario.

I Paradis City ser vi en starkt polariserad värld. Är det lätt att hamna i schablonbeskrivningar av personer och platser? Vad tycker du är viktigt att tänka på för att inte göra berättelsen platt?

- Huvudkaraktärerna måste vara tredimensionella. Jag tror de blir djupare om de har egna dilemman och tvivel, och även om de är moraliskt tvivelaktiga. Helt igenom goda och fina karaktärer är tämligen ointressanta tycker jag. 

Varför tror du att du ständigt återkommer till vissa karaktärer och berättelser i dina böcker?

- Det hänger antagligen ihop med mitt före detta jobb som advokat. Jag har träffat så många män som varit åtalade för brott, många av dem inbitna kriminella. De upphör aldrig att fascinera mig, hur de tänker, varför de har blivit som de har blivit, om det på något sätt går att förstå dem.

Vad är din relation till lättläst skönlitteratur? 

- Min pappa var chefsredaktör för en tidning som hette På lätt svenska i början på 80-talet. Jag var ju liten då, men tror att relationen till språk och förståelsen för att alla inte läser på samma sätt har funnits sedan dess.

Vilken roll anser du att lättläst fyller i dagens samhälle? 

- Litteratur fyller en funktion som ingång till andra världar än den vi själva lever, jag tänker mig helt enkelt att världen blir en bättre plats ju mer vi förstår om andra. Eftersom lättlästa böcker når ut till ännu fler människor är dess roll ovärderlig.  

Vad bidrar lättläst skönlitteratur med till vuxna och unga? 

- Det bidrar med såväl underhållning som förståelse. Förhoppningsvis skänker lättlästa böcker en känsla av inkludering i samhället.