Skriver för analfabeter
SFI-läraren Eva Thors Rudvall skriver böcker för Vilja förlag som hon vet behövs. De vänder sig nämligen till analfabeter, en elevgrupp hon själv har ägnat en stor del av sitt yrkesliv åt.
– Jag undervisar i A-kursen på SFI som vänder sig till just analfabeter eller kortutbildade. Många av mina elever har inte gått i skola alls. De kan inte läsa en bokstav vare sig på sitt eget modersmål eller på svenska och känner sig ofta i underläge när de hamnar i skolan här, säger Eva Thors Rudvall.
Böckerna om Moa och Ali har illustrationer på en sida och text på den andra. På varje uppslag finns en ordlista och inbakat i den korta berättelsen finns också många symboler och skyltar.
– Tanken bakom det är att det ingår i kursplanen att kunna förstå och tolka skyltar. Texten omfattar ungefär fyra meningar per uppslag, och blir det för mycket finns ordlistan där man kan koncentrera sig på ett ord i taget. För dessa elever kan det vara en stor glädje att kunna läsa och förstå ett enda ord.
”Pekböcker är ju gjorda för barn”
Enligt Eva är det dåligt med skönlitterära texter på den här nivån.
– Jag har ett så roligt jobb, det är inspirerande och glädjefyllt – men det är dåligt med material. Utgivningen av böcker för vuxna som precis knäckt läskoden är ett eftersatt område. På bibliotekets lättlästa hylla passar inget mina elever, och pekböcker är ju gjorda för barn som kan svenska. Tänk bara vad det gör med självkänslan att kunna läsa en hel bok själv när man aldrig tidigare gjort det, säger Eva Thors Rudvall som nu kan sticka en ”riktig” bok i händerna på sina kursdeltagare.
Text: Karin Skagerberg