Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Det är kul och bra med skräck

Månadens författare

Hon har kallats skräckgenrens mästare, författaren Madeleine Bäck. Nu finns henne serie De seende hos oss på Nypon förlag. Här väver hon skickligt samman spänning och skräck för läsare i 9-10 års åldern. Hennes böcker är lästa av alla, lässvårigheter eller ej, eftersom vi älskar att bli skrämda i tryggheten tillsammans med en bok. Så här berättar Madeleine Bäck om sitt skrivande och då särskilt om att skriva lättlästa böcker.

De seende är en uppskattad serie som tidigare kommit på Hedvig förlag men som nu finns hos Nypon och Vilja förlag. Berätta, hur kommer det sig att du skrivit serien?

Det var ett beställningsjobb av bästa sorten där jag fick fria händer att skapa en skräckserie. Vid tidpunkten var jag väldigt upprymd av skräckfilmen Midsommar av regissören Ari Aster, och inspirerad av den fick jag för mig att skriva om en plats i Sverige där det firas högtider på blodigt allvar. En Midsommar för barn alltså!

Om man går lite bakåt i tiden; Varför blev det en lättläst serie? Vad är din egen bakgrund och relation till lättläst?

Lättläst för mig är en demokratifråga. Alla, barn som vuxna, ska kunna hitta litteratur som är spännande, gripande och engagerande. För läsaren ska det vara enkelt att ta sig in i historien i en lättläst bok, men det betyder inte att det ska vara en simpel eller tråkig historia. Jag kan stolt säga att den blodigaste skräckbok jag själv skrivit, Lådan (LL förlag), är lättläst för vuxna.

Dina lättlästa böcker finns utgivna på olika lättläst-förlag. Är det skillnad att skriva för det ena eller andra specialförlaget för lättläst?

Förlagen tycker nog det, men som författare säger jag nej. Man måste ändå vara en kameleont i sitt skrivande och med hjälp av duktiga redaktörer blir det inte så stor skillnad.

Vilka är utmaningarna som författare när man skriver lättläst? Vad måste man tänka på då det gäller språk och innehåll?

Jag försöker jobba med ganska raka historier, utan långa utvikningar och sidohistorier. Driv och spänning rakt igenom. Rätt på det ”göttaste”, som en ljudboksdeckare av idag alltså.

Därtill håller jag kapitlen korta och koncentrerade kring en eller kanske ett par kärnhändelser, vilket skulle motsvara scener i en standardroman. Meningarna blir också kortare. Ibland kan det kännas som att skriva poesi.

Du har skrivit många böcker på temat skräck, dels tillsammans med andra författare, dels ensam. Vad är det för behov som just skräcker tillgodoser hos oss läsare?

Skräck är en spegel som hjälper oss förstå världen. Skräcken speglar alltid det vi är rädda för just nu i samhället. Idag är det mycket smittor, klimatkris, atomkrig och undergång. Men genom skräcken kan vi också bli rädda lite i säkerhet och det tycker många människor om. Det är inte för intet det kallas skräckblandad förtjusning när folk börjar skratta på bio just efter en saftig jump scare. Det är kul och bra med skräck, helt enkelt!

Vad brukar du få för reaktioner på dina böcker från läsarna?

Jag gör helst workshopliknande besök, inom ramen för Skapande skola. Då blir det åka av med skräckfakta, läbbiga filmklipp och knäppa, skräckiga kroppsfakta. 99 procent av alla elever lyckas skriva en novell med mig efter det. Reaktionerna är nästan alltid positiva. Mitt mål är att omvända varenda uttråkad unge till skräckälskare - och bokälskare av bara farten.