
Lättlästbokcirkel stärker både språk och samarbete
Att läsa tillsammans med andra ger nya insikter och en djupare förståelse för det vi läser. Detta har bibliotekarierna på Komvux sfi Södervärn i Malmö tagit fasta på genom att arrangera lättlästa bokcirklar tillsammans med lärarna.
Komvux sfi Södervärn ligger i Malmö, ett stenkast från Möllevångstorget. På Komvux Malmö erbjuds en rad olika utbildningar för vuxna som vill komplettera sin utbildning eller utveckla nya färdigheter, men just här är fokuset sfi. En central del av skolan är biblioteket, som tros ha Sveriges största bestånd av lättlästa böcker för vuxna – ungefär en tredjedel av samlingen, det vill säga drygt 6 000 böcker, är lättlästa.
Långvarigt samarbete
Det är här på biblioteket som vi möter Emma Oskarsson, Caroline Fajte och Andreas Johansson, som arbetar som bibliotekarier på heltid och arrangerar de lättlästa bokcirklarna, som vi nu får vara med i. Bokcirklarna firar drygt tio år.
– Vi startade den första lättlästa bokcirkeln omkring 2014 eller 2015 och har hållit på utan avbrott sedan dess, även under pandemin, berättar Caroline som tar emot oss.
Var tredje vecka möts lärarna och bibliotekarierna på skolan – en grupp på förmiddagen och en på eftermiddagen. Under träffarna läser de 1–2 nyutgivna lättlästa böcker.
Tanken bakom bokcirkeln var att lärarna på ett enkelt sätt skulle kunna hålla sig à jour med lättlästutgivningen, för att därigenom kunna integrera mer litteratur i undervisningen. En idé som fortfarande gäller, enligt Emma, Caroline och Andreas. Bokdiskussionerna ger många tips om hur man kan använda böckerna i undervisningen, och bibliotekarierna får veta vilka böcker som passar olika grupper, vad gäller såväl studieväg som kurs. De får också en inblick i vilka språkliga svårigheter som kan uppstå för den som lär sig svenska.
– Och dessutom blir det en trevlig stund, ofta med skratt, nya idéer och samtal om ämnen som man kanske inte pratar om så ofta i andra sammanhang, berättar de.
Frågelappar startar konversationer
Inför vårt besök på Komvux sfi Södervärn fick vi i uppdrag att läsa Nicolas Lunabbas drabbande självbiografi Blir du ledsen om jag dör? i lättläst version. Runt bordet i bokcirkeln sitter Emma, Caroline och Andreas tillsammans med flera sfi-lärare från skolan. Det är tydligt att alla verkligen uppskattar den här stunden tillsammans.
Gröna lappar delas ut för att starta diskussionerna. Varje deltagare får dra en lapp med en fråga, som kan vara allt från ”Vilka teman kan man arbeta med i boken?” till ”Känns personerna äkta?” eller ”Jag tycker/tycker inte om författarens sätt att …”.
– Lapparna använder vi för att få en bra start på samtalet, för att inte fastna i samma frågor och för att ge alla möjlighet att prata. Alla drar en lapp och läser frågan högt. Den som drar lappen börjar svara, men sedan är ordet fritt, säger de.
Relationer och samarbete växer
På många sätt bidrar lapparna till levande diskussioner, där alla som vill får möjlighet att dela sina tankar och funderingar kring boken.
När vi frågar vilka effekter de ser att bokcirkeln har på verksamheten, berättar de att den framför allt bidrar till goda relationer.
– Träffarna skapar ett forum för direktkontakt mellan bibliotekarier och lärare, vilket sänker trösklarna för samarbete. Ofta diskuteras idéer och arbetssätt, och det sker ett utbyte åt båda håll.
En annan positiv effekt är att de får bra insyn i hur lärarna arbetar med litteratur, men också i deras arbete i stort. Det ger dem en bild av både de utmaningar och de möjligheter som lärarna står inför.
– Lärarna breddar också sin kunskap om lättläst litteratur och får chans att utbyta erfarenheter med andra lärare som arbetar med elever på andra nivåer.
Men bokcirkeln är inte alltid helt enkel att hålla i gång, och det finns också utmaningar.
– Ibland kan det vara svårt för lärarna att prioritera bokcirkeln och komma på träffarna, säger Caroline, Emma och Andreas.
Litteratur som binder samman
Efter vårt besök på Komvux sfi Södervärn och en rundtur i det stora biblioteket förstår vi varför bokcirkeln har lyckats hålla igång så länge. Att skapa goda relationer mellan arbetslag, hitta samverkans-möjligheter och sätta litteraturen i centrum verkar ha positiva effekter för både lärarna och bibliotekarierna, samt för arbetsmiljön i stort. På frågan om de har några tips till andra bibliotek och skolor som vill starta lättlästa bokcirklar svarar de:
– Bara gör det! Serva deltagarna med både böcker och fika, om möjligt. Skapa en god atmosfär och gör cirkelträffarna till ett positivt och givande avbrott från den ordinarie arbetsdagen.