
Läsning och motorer förenas i Torsby
Att nå ungdomar som inte identifierar sig som läsare är en av de stora utmaningarna för skolor och bibliotek idag. Men vad händer om vi flyttar läsningen ut ur klassrummet – in i en miljö där ungdomarna känner sig hemma? I Torsby har biblioteket gjort just det. Genom ett nära samarbete mellan biblioteket, Stjerneskolan och kommunens fritidsavdelning har en grupp elever från industri- och fordonsprogrammet – många av dem ovana eller ovilliga läsare – fått möta litteraturen på ett helt nytt sätt.
För dessa elever har läsning tidigare varit något de inte trott var för dem. Men när berättelsen speglar deras egen verklighet och läsningen får ta plats i en gemenskap, kan något hända. Då kan dörren till läsandet stå på glänt.
Läsecirkel och EPA-mek – en osannolik men perfekt kombination
Under hösten arrangerade biblioteket en läsecirkel för elever i årskurs 1 på industri- och fordonsprogrammet. Projektet utgick från ungdomarnas stora motorintresse där man valde en bok med hög igenkänningsfaktor, tillsammans med en läsmiljö där eleverna kände sig hemma.
Två träffar hölls på biblioteket under skoltid. Med fika och samtal läste de tillsammans Magnus Ljunggrens bok En ny vänskap – en berättelse som skildrar deras intressen och vardag. Diskussionerna flöt överraskande lätt, kanske just för att det inte fanns några ”rätta svar” bara upplevelser och tankar att dela.
Under dessa träffar fick eleverna också arbeta med metoden Two stars and a wish – en reflektionsövning där de lyfte två saker de gillade i boken och en sak de skulle vilja ändra. Responsen var tydlig: för första gången kunde många av dem känna igen sig i en berättelse. Det här var en bok om deras liv – och det gjorde all skillnad.
Författarbesöket som blev en oförglömlig kväll
Den tredje träffen flyttades till fritidsverksamheten Gnistan, där eleverna vanligtvis mekar med sina EPA-traktorer. Där presenterade författaren Magnus Ljunggren en spännande metod han själv använder i sitt skrivande – en slags "slumpgenerator" som hjälper till att skapa idéer om platser, händelser och karaktärer. Tillsammans med eleverna testade han hur slumpen kan fungera som ett verktyg för att sätta igång skrivprocessen, vilket för några blev en riktig aha-upplevelse.
Under författarbesöket berättade Magnus inte bara om sitt skrivande och sina egna svårigheter med läsning – han kastades också rakt in i EPA-kulturen. Han fick åka EPA-traktor för allra första gången och agerade domare i kvällens EPA-tävlingar.
Efter besöket startades Facebookgruppen Torsbys EPA-experter, där ungdomarna nu kan ge Magnus tips och insikter inför framtida böcker. Läsningen har inte bara lett till samtal och reflektion – utan också till en ny relation mellan författaren och hans läsare.
Läsning med nya perspektiv
Projektet i Torsby visar tydligt hur viktigt det är att låta unga läsa böcker där de känner igen sig. Att säga till en tonåring att ”läsning är viktigt” räcker inte. Men att sätta en bok i händerna på dem som faktiskt handlar om deras liv – och att skapa tillåtande gemenskap kring den – kan öppna dörren till en läsaridentitet de inte visste att de kunde ha.
I Torsby har läsningen fått ta nya vägar. Och kanske är det just där vi måste börja – i ungdomarnas verklighet. För när böcker får spegla den, kan läsningen bli något som känns meningsfullt. Något som är till för alla, oavsett om man ser sig själv som en läsare eller inte.